تولد
علی صفایی حائری،معروف به عین صاد، فرزند شیخ عباس صفایی حائری و نوهی شیخ محمد علی صفایی حائری، سال ۱۳۳۰ در شهر قم دیده به جهان گشود. وی پس از سپری نمودن دوران کودکی و با گذراندن دورهی دبستان و اتمام کلاس ششم نظام قدیم آن دوره، در سنّ سیزده سالگی شروع به تحصیل علوم دینی و حوزوی نمود.
تحصیلات
دروس سطح حوزه را در کمتر از ۴ سال به پایان رساند.او «رسائل» را نزد سیدمهدی روحانی و شیخ جعفر سبحانی تحصیل نمود و برای فرا گرفتن «مکاسب» که از کتب فقهی پایان دوره سطح است از آقایان بناروانی و فاضل قفقازی بهره جست و در نهایت با خواندن کتاب «کفایهالاصول» نزد آقایان فاضل، ستوده و میرزا حسین نوری دوره سطح را به اتمام رساند. در خارج فقه و اصول از آقایان شیخ مرتضی حائری و سید محقق داماد استفاده نمود و در طی این دورهٔ علمی به تصریح خود بیشتر از محضر علمی پدرش که جزء اساتید زبدهٔ حوزوی در سطوح عالی بود بهره برد تا اینکه در جوانی به درجه اجتهاد نایل شد.
او هم زمان با تحصیلات حوزوی و در آستانهٔ چهارده سالگی پس از آشنائی با ادبیات کودکان در سطح مجلههای کودک آن روزگار و دستیابی به آثار ادبیات نوجوان در سطح وسیع، به مطالعهٔ تاریخ ادبیات ایران، عرب، ژاپن، چین، یونان، اسپانیا، آفریقا، آمریکای لاتین و سایر کشورهای غربی روی آورد و با نمونههایی از شاهکارهای ادبی هر دوره آشنا گشت. در همین زمان با حرفهای فرانتس کافکا و صادق هدایت و نیز تحلیلهای پوچگرای غربی و طرحهای نواگزیستانسیالیستی و مارکسیستی و الحادی در عرصهٔ ادبیات آشنا شد.
آثار مؤلف
آقای صفائی بیش از پنجاه عنوان کتاب در زمینههای گوناگونی چون تربیتی، نقد و روش نقد، ادبیات هنر، روش تدریس و آموزش، قرآن کریم و روش برداشت از آن، تفسیر و دیدارهای تازه با قرآن، دعا و حدیث، ولایت و امامت، معارف اسلامی و آموزههای اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی اسلام نگاشته است که در غالب آنها با محوریت مسائل روز جامعه اسلامی کارکرده و کتبش به نوعی بر مبنای روش آموزش قرار گرفته است. انتشارات لیله القدر ناشر تخصصی آثار وی است.
برخی از عناوین کتب ایشان عبارتند از:
مسئولیت و سازندگی- انسان در دو فصل- تربیت کودک- روش برداشت از قرآن- روش برداشت از نهجالبلاغه- غدیر- تو میآیی- عاشورا- وارثان عاشورا- درآمدی بر علم اصول- درسهایی ازانقلاب (سه دفتر:انتظار، تقیه، قیام)-از معرفت دینی تا حکومت دینی- نامههای بلوغ- نظام اخلاقی اسلام- ذهنیت و زاویه دید